close
تبلیغات در اینترنت
قیام ( بر پا ایستادن ) در نماز

سيماي اسلام

قیام ( بر پا ایستادن ) در نماز
امروز چهارشنبه 04 مهر 1397
تبليغات تبليغات

آخرين ارسالي هاي انجمن

قیام ( بر پا ایستادن ) در نماز

برپا ایستادن  ( قیام کردن )

 

 بر نمازگزار واجب است که ايستاده نماز بخواند, زيرا قيام رکن نماز است به دلیل اینکه خداوند می فرماید :

 (وَقُومُوا لِلَّـهِ قَانِتِين )( 238 بقره )  یعنی : «فروتنانه برای خدا (در نماز) بایستید».

 

 

 و اما برای افراد زیر استثناء وجود دارد و می توانند نشته یا سواره نماز بگذارند : 

 

1 - کسی که نمازخوف در حالت جنگ می خواند برای وی جایز است سواره نماز بخواند به دلیل اینکه خداوند می فرماید : 

 

حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّـهِ قَانِتِينَ﴿٢٣٨ فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا ۖ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّـهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ ﴿٢٣٩﴾  

    در انجام نمازها و (به ویژه) نماز میانه (یعنی عصر، کوشا باشید و) محافظت ورزید و فروتنانه برای خدا بپا خیزید (و با خشوع و خضوع، در برابر دیدگان خود،  هیبت و عظمت خدا را مجسّم دارید). (۲۳۸) و اگر (به خاطر جنگ یا خطر دیگری) ترسیدید (و نتوانستید با خشوع و خضوع لازم به نماز بایستید، نماز را ترک  نکنید، بلکه آن را) در حال پیاده یا سواره انجام دهید. امّا هنگامی که امنیّت خود را باز یافتید (نماز را به صورت معمولی و به تمام و کمال به جای آورید و) برابر آن  چیزهائی که نمی‌دانستید و خدا به شما آموخت، خدای را یاد کنید (و به عبادت و نیایش بپردازید). (۲۳۹)

2 - بیماری که توانایی ایستادن ندارد ،  در صورتی که توانایی نشستن دارد ،  نشسته نماز بخواند و اگر نه بر پهلو خوابیده نماز بخواند . به دلیل اینکه پیامبر (ص)

می   فرماید  :  عمران ابن حصین روایت می‌کند که: بیماری بواسیر داشتم. از رسول خدا در مورد کیفیت نمازم پرسیدم. فرمود: «صَلِّ قَائِمًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ ( بخاری احمد و ابوداوود ) «ایستاده نماز بگزار، اگر نتوانستی، نشسته، باز اگر نتوانستی بر روی پهلو»

3 -  براي شخصي که نشسته نماز مى خواند جايز نيست که چيزي بر روي زمين بگذارد و بر آن سجده کند, بلکه اشارة سجده‌اش را پايين‌تر از اشارة رکوعش قرار دهد چنانچه ذکر شد. و اين هنگامي است که نتواند مستقيماً پيشاني خود را بر زمين بگذارد     

   نماز خواندن در کشتی و همواپیما   :

 خواندن نماز فرض در کشتي و همچنين در هواپيما جايز است.

 و اگر از افتادن بيم داشته باشد، مى تواند در کشتي و هواپيما نشسته نماز بخواند.

 و براي نمازگزار جايز است که به علت پيري يا ضعف بدنش در هنگام قيام بر ستون يا چوبدستي(عصا) تکيه دهد. 

جمع نمودن میان ایستادن و نشستن  :

  انسان مى تواند نماز شب (تهجد) را ايستاده يا نشسته بخواند, و يا ميان ايستادن و نشستن جمع نمايد، بدينصورت که نماز را نشسته آغاز کند, مقداري بخواند و اندکي قبل از رکوع بلند شود و چند آيه‌اي ايستاده بخواند. و بعد از آن رکوع و سجده نمايد, سپس در رکعت دوم همين طور عمل کند.

و هر گاه نشسته نماز خواند چهار زانو بنشيند, يا هر طوري که برايش راحت باشد. 

نماز خواندن با کفش :

 پاي برهنه و همچنين با کفش نماز خواندن جايز است .

و بهتر اينست که هر طور برايش ميسر شد، گاهي بدون کفش و گاهي با کفش نماز بخواند, و خود را براي پوشيدن و بيرون کردن کفش در نماز به سختي نياندازد،بلکه اگر پاي برهنه باشد، با پاي برهنه نماز بخواند، و اگر کفش پوشيده باشد، با کفش نماز بخواند، مگر اينکه مانعي وجود داشته باشد.

 و اگر کفشهايش را بيرون آورد نبايد در سمت راستش بگذارد, بلکه در سمت چپ خود بگذارد در صورتي که سمت چپش شخص نمازگزار نباشد، وگرنه آن را بين  پاهايش بگذارد, اين دستور و فرمان از پيامبر -صلى الله عليه وآله وسلم- به صحت رسيده است.  

  نماز خواندن به سوی ستره : 

 

نماز خواندن به سوی ستره واجب نیست هر چند علما در آن اختلاف دارند ولی رای ارجح اینست که واجب نیست .

 

چند نکته  :

      نماز خواندن بسوي قبر(گور) حرام است.

نماز خواندن بسوي قبر مطلقاً جايز نيست, فرقي نمى کند که قبر پيامبران باشد، يا قبر ديگران.

 

عبور کردن از جلوي نمازگزار حرام است، اگر چه در مسجد الحرام باشد:

هر گاه جلوي نماز گزار ستره وجود داشته باشد, عبور کردن از ميان وي و ستره ‌اش جايز نيست, در اين مورد مسجد الحرام و مساجد ديگر با هم فرقي نمىکنند. زيرا سخن پيامبر -صلى الله عليه وآله وسلم-: «کسي که از جلوي نمازگزار عبور مى کند اگر مى دانست چه گناهي بر وي مى باشد, هر آئينه چهل (چهل روز يا سال ...) مى ايستاد برايش بهتر بود از اينکه از جلويش عبور کند», شامل همه مساجد مى شود.

 

بر نمازگزار واجب است که نگذارد کسي در جلويش عبور کند، اگر چه در مسجد الحرام باشد.

 براي کسي که بسوي ستره نماز مى خواند جايز نيست بگذارد کسي از جلويش عبور کند, بخاطر حديث سابق: «... هرگز نگذار کسي از جلويت عبور کند...).

و فرمان پيامبر -صلى الله عليه وآله وسلم-: «هر گاه يکي از شما بسوي چيزي (ستره‌اي) نماز خواند و کسي خواست از جلويش بگذرد, بايد با زدن به سينه ‌اش او را منع نمايد, و تا مى تواند او را برگرداند. و در روايتي آمده: «دوبار او را منع نمايد». پس اگر آن شخص خودداري نکرد در اينصورت با وي بجنگد زيرا که او شيطان است».

جلو رفتن براي مانع شدن از عبور

براي جلوگيري از عبور غير مکلف مانند حيوان(چارپا)، يا کودک از جلوي نمازش, جايز است که يک قدم يا بيشتر به جلو برود, تا اينکه از پشت سر وي عبور کند.

 

آنچه نماز را قطع مى نمايد

 اهميت ستره در نماز براي شخصي که بسوي آن نماز مى خواند در اينست که از فاسد شدن نماز وي در صورتيکه از جلويش عبور شود, جلوگيري مى کند, بر خلاف کسي که ستره نگذاشته است, که در اين صورت اگر جلويش زني بالغ, و همچنين الاغ يا سگي سياه عبور کند نمازش قطع (باطل) مىشود.                                   

دسته بندي: احکام و فقه ,

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد