close
تبلیغات در اینترنت
نماز (جواب سوالات)

سيماي اسلام

نماز (جواب سوالات)
امروز سه شنبه 04 اردیبهشت 1397
تبليغات تبليغات

آخرين ارسالي هاي انجمن

آیا کسی که نماز فرض چند سال را ترک کرده، نمی تواند تا قضای آنها نماز سنت بخواند؟

 

آیا کسی که نماز فرض چند سال را ترک کرده،

نمی تواند تا قضای آنها نماز سنت بخواند؟

شماره سوال : 2

الحمدلله،

جای حمد الهی و مسرت دارد که خدای متعال به شما توفیق توبه عنایت فرمود که از نافرمانی او دست برداشته و به اوامر او گوش فرا دهید و در عمل هم مجری اوامرش باشید.

درباره قضای نمازهای فوت شده سالهای گذشته مابین فقهای اسلام اختلاف نظر هست:

1- بعضی از فقهاء گفتند : بر او لازمست که تمام نمازهای فرض را قضاء کند، و حتی بعضی گفتند: تا زمانیکه قضاء نکرده نباید سنت بخواند! این رای از نظر ما نادرست است.

2- بعضی از علما فرمودند: چنین شخصی لازم نیست نمازهای فرض گذشته اش را قضاء کند، بلکه توبه کفایت می کند، چونکه الله متعال می فرماید: « إِنَّ الصَّلاَةَ کَانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَّوْقُوتًا» (نساء 103).

یعنی: نماز فریضه‌ای‌ است‌ که ‌خدای‌ عزوجل‌ آن‌ را بر بندگان‌ خویش‌ در اوقات‌ معلوم‌ و معینی‌ فرض‌ گردانیده‌ است.

پس هرگاه وقت نمازی سپری گشت دیگر قضای آن سودی ندارد، همانگونه اگر کسی قبل از فرا رسیدن نماز آنرا بخواند سودی ندارد.

امام ابن حزم رحمه الله در کتاب «المحلی» (235/2) می‌گوید :

« همانا خداوند متعال برای هر نماز فرضی وقت معینی را قرار داده که آغاز و پایانش مشخص است، بطوریکه در زمان مشخصی وقت آن فرا می‌رسد، و نیز در وقت معینی وقت آن به پایان می‌رسد، بنابراین کسی که نمازش را بعد از خارج شدن وقتش می‌خواند، مثل کسی که نماز را قبل از دخول وقتش خوانده باشد، چون هر دوی آنها در غیر وقت خودشان نماز خوانده‌اند.همچنین حکم کردن به قضای نماز باید از جانب خدا بیان شده باشد، زیرا حکم کردن به چیزی یک نوع قانونگذاری به حساب می‌آید، و این کار مختص خدا است که آن را توسط پیامبرش ابلاغ کرده است و اگر بر کسی که نماز را عمداً تا خروج وقت آن ترک کند قضایی واجب می‌بود، خداوند متعال و رسول او صلی الله علیه وسلم ازذکر آن غفلت نمی‌کردند و آن را هم فراموش نکرده‌اند وبا ترک بیان آن عمداً ما را در سختی قرار نمی‌دادند : «وَمَاْ کَاْنَ رَبُّکَ نَسِیّاً» (مریم : 64). «و پروردگار تو فراموشکار نبوده است». و هر قانونگذاری و حکمی که منشأ آن قرآن و سنت نباشد، باطل است» – اه‍ -.

پس تنها کاری که بر شما واجب است، آنست که توبه کنید و عزم خود را جزم کرده و تمام نمازهای فرض را سر وقت بخوانید، و نیازی به قضای نمازهای فرض سالهای قبل نیست.

و اما چگونه آن نمازهای فوت شده را جبران کنید؟

پاسخ: برای جبران نمازهای گذشته می توانید نمازهای سنت بخوانید، زیرا از ابوهریره رضی الله عنه روایت است : از پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم صلی الله علیه وسلم شنیدم که می‌فرمود : «إن أول ما یحاسب به العبد المسلم یوم القیامة الصلاة المکتوبة، فإن أتمها و إلا قیل النظروا هل له من تطوع، فأن کان له تطوع أملت الفریضة من تطوعه، ثم یفعل بسائر الأعمال المفروضة مثل ذلک».

یعنی: «اولین چیزی که بنده‌ی مسلمان در روز قیامت از آن محاسبه می‌شود، نماز فرض است؛ اگر آن را به طور کامل انجام داده که خوب، در غیر این صورت گفته ‌می‌شود : نگاه کنید آیا نماز مستحبی دارد؛ اگر نماز مستحبی داشته باشد نماز فرضش از آن کامل می‌گردد. سپس با سایر اعمال واجب او نیز چنین عمل می‌شود». ابن ماجه (1425).

پس ما می گوئیم: نه تنها خواندن نماز سنت برای شما جایز و صحیح است، بلکه بهتر است نمازهای سنت را از دست ندهید تا انشاء الله بر طبق فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم این نمازهای سنت جای نمازهای فرض ترک شده شما را در فاصله سنین (15-23) بگیرد و همواره بر توبه خود ثابت قدم باشید که الله متعال بسیار بخشنده و توبه پذیر است.

 

 والله اعلم

دسته بندي: نماز (جواب سوالات),

مکان نماز جمعه کجا و چگونه باشد؟

 

 مکان نماز جمعه کجا و چگونه باشد؟

 

 شماره سوال : 1

الحمدلله،

استاد سید سابق رحمه الله در کتاب "فقه السنة" گفته : «خواندن نماز جمعه ‌در شهر و روستا و در مسجد و دیگر بناهای شهر و فضای تابع شهر، صحیح است‌، همانگونه ‌که صحیح است آن را در بیش از یک محل خواند. عمر بن خطاب به اهل بحرین نوشت‌: «أن جمعوا حیثما کنتم» «هرجا بودید نماز جمعه را بخواند». به روایت ابن ابی‌شیبه‌. احمد گفته است‌: اسناد آن جید است‌. این حکم شهر و روستا را شامل می‌شود. ابن عباس‌ گفته است‌: « أَوَّلُ جُمُعَةٍ جُمِّعَتْ، بَعْدَ جُمُعَةٍ جُمِّعَتْ فِی مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، فِی مَسْجِدِ عَبْدِ القَیْسِ بِجُوَاثَی، یَعْنِی قَرْیَةً مِنَ البَحْرَیْنِ» یعنی: نخستین نماز جمعه‌ای ‌که بعد از نماز جمعه مسجد رسول الله در مدینه برگزار شده است؛ نماز جمعه‌ای بود که در روستای «جوائی» بحرین برگزار شد. به روایت بخاری و ابوداود. و از لیث بن سعد روایت است‌ که اهل مصر و سواحل آنجا، در زمان عمر و عثمان بدستور آنان نماز جمعه را می‌خواندند و در آن مردانی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم شرکت می‌کردند. از ابن عمر روایت است که او مردمان واحه‌های بین مکه و مدینه را می‌دید که نماز جمعه را می‌خواندند و او بر آنان خورده نمی‌گرفت‌. عبدالرزاق این حدیث را با سند صحیح روایت ‌کرده است»‌.

و اگر در روستا یا شهرکی نماز جمعه برگزار نشد، جایز است که به روستاهای نزدیک مجاور رفت تا در جمعه آنجا شرکت کرد؛ از عایشه رضی الله عنها روایت است : «کان الناس ینتابون یوم الجمعة من منازلهم و العوالی و ..» متفق علیه.

یعنی: «مردم گاه گاهی از منازلشان که در روستاهای اطراف و عوالی (که در فاصلة چهار مایلی و بیشتر از مدینه بودند) برای جمعه (به مدینه) می‌آمدند». 

و از زهری روایت است که : «أن أهل ذی الحلیفة کانوا یجتمعون مع النبی صلی الله علیه وسلم و ذلک علی مسیرة ستة أمیال من المدینة». بیهقی (175/3).

یعنی: «اهل ذوالحلیفه با پیامبر صلی الله علیه وسلم جمعه می‌‌کردند و ذوالحلیفه در فاصله شش مایلی مدینه قرار داشت».

و از عطاء بن ابی رباح روایت است : «کان أهل منی یحضرون الجمعة بمکة». بیهقی (175/3).

یعنی: «اهل منی برای نماز جمعه به مکه می‌آمدند».

همچنین سنت آنست که در یک شهر یا روستای واحد در بیشتر از یک مکان نماز جمعه برپا نشود مگر آنکه ضرورتی برای آن باشد؛ مثلا تعداد نمازگزاران بیشتر از گنجایش مسجد باشند، زیرا در زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین تنها در مسجد النبی نماز جمعه برگزار می شد، حافظ ابن حجر در تلخیص (55/2) گوید : «نقل نشده که پیامبر صلی الله علیه وسلم به کسی اجازه داده باشد تا در یکی از مساجد مدینه یا روستایی از روستاهای نزدیک آن نماز جمعه برگزار کند».

اما اگر ضرورت حکم کند، ایرادی ندارد که در مسجد دیگری نماز جمعه برپا کرد، ولی اگر ضرورت نباشد انجام آن خلاف سنت نبوی صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین است.

دسته بندي: نماز (جواب سوالات),

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد