close
تبلیغات در اینترنت
احکام و فقه

سيماي اسلام

احکام و فقه
امروز چهارشنبه 23 آبان 1397
تبليغات تبليغات

آخرين ارسالي هاي انجمن

تحيت ( سلام ) در اسلام

رسول‌الله -صلى الله عليه وسلم- درباره‌ي ملاقات مسلمان با مسلمان ديگر، مي‌فرمايد:

«إذا لَقِيَ أحَدُکُمْ أخَاهُ فَليُسَلِّمْ»[1].

(هرگاه، يکي از شما برادر مسلماش را ملاقات نمود، به او سلام کند).

سلام کرد، تحيتي است که خدا و رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- براي پيرامون و امتش، انتخاب نموده‌اند. پس براي مسلمان، جايز نيست که تحيت اسلام را با تحيت امت‌هاي ديگر، عوض کند و مثلاً کلماتي مانند: صبح بخير و يا کلماتي ديگر، استفاده نمايد. عمران بن حصين مي‌گويد: ما در زمان جاهليت مي‌گفتيم: خداوند، تو را خوشحال گرداند، صبح خوبي داشته باشي. اما هنگامي که اسلام آمد، از استفاده‌ي آنها نهي شديم[2].

ابن ابي حاتم از مقاتل بن حيان روايت مي‌کند که گفت: مردم در زمان جاهليت مي‌گفتند: صبح بخير. عصر بخير ولي خداوند، اين کلمات را تغيير داد[3].

پس لازم است که مسلمان، ملاقاتش را با برادر مسلمانش با سلام، آغاز کند.

 

دسته بندي: احکام و فقه ,

به چه کساني سلام بدهيم؟

عبدالله‌بن عمر -رضی الله عنهما- مي‌گويد: مردي از نبي اکرم -صلى الله عليه وسلم- پرسيد: کدام اعمال اسلام، بهتر است؟ آن حضرت -صلى الله عليه وسلم- فرمود:

«تُطعِمُ الطَّعَامَ وَتَقرَأ السَّلامَ عَلَى مَنْ عَرَفتَ ومَنْ لَم تَعرِفْ».

(طعام دادن و سلام گفتن به آشنا و بيگانه).

پس سلام دادن بر مسلمان آشنا و بيگانه، يکي ديگر از رهنمودهاي نبي‌اکرم -صلى الله عليه وسلم- مي‌باشد. بعضي از سلف مي‌گويند: متأخرين، فقط به افراد آشنا، سلام مي‌دهند و اين، يکي از نشانه‌هاي قيامت، به شمار مي‌رود.

لذا بر مسلمان لازم است که سنت سلام گفتن را گسترش دهد و به جز اهل کتاب، مشرکين و بت‌پرستان، به همه افراد مسلمان آشنا و بيگانه، سلام بدهد. زيرا در حديث فوق و ساير احاديثي که حقوق انسان‌ها را بر يکديگر بيان مي‌کند، مسلمانان، مدنظر هستند. در نتيجه، اگر انسان، در جوامع اسلامي، زندگي مي‌کند، بايد به هر کسي که با وي، روبرو مي‌شود، سلام بگويد چه دوست و آشنا و خويشاوند باشد چه بيگانه.

يکي از اموري که در جوامع ما مشاهده مي‌گردد اينست که ما فقط به افراد آشنا، سلام مي‌دهيم و از سلام دادن به بيگانگان، خودداري مي‌کنيم. در حالي که اين کار، يکي از عادات جاهليت است و از سنت رسول خدا -صلى الله عليه وسلم- بدور مي‌باشد.

 

دسته بندي: احکام و فقه ,

قیام ( بر پا ایستادن ) در نماز

برپا ایستادن  ( قیام کردن )

 

 بر نمازگزار واجب است که ايستاده نماز بخواند, زيرا قيام رکن نماز است به دلیل اینکه خداوند می فرماید :

 (وَقُومُوا لِلَّـهِ قَانِتِين )( 238 بقره )  یعنی : «فروتنانه برای خدا (در نماز) بایستید».

 

 

 و اما برای افراد زیر استثناء وجود دارد و می توانند نشته یا سواره نماز بگذارند : 

 

1 - کسی که نمازخوف در حالت جنگ می خواند برای وی جایز است سواره نماز بخواند به دلیل اینکه خداوند می فرماید : 

 

حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّـهِ قَانِتِينَ﴿٢٣٨ فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا ۖ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّـهَ كَمَا عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ ﴿٢٣٩﴾  

    در انجام نمازها و (به ویژه) نماز میانه (یعنی عصر، کوشا باشید و) محافظت ورزید و فروتنانه برای خدا بپا خیزید (و با خشوع و خضوع، در برابر دیدگان خود،  هیبت و عظمت خدا را مجسّم دارید). (۲۳۸) و اگر (به خاطر جنگ یا خطر دیگری) ترسیدید (و نتوانستید با خشوع و خضوع لازم به نماز بایستید، نماز را ترک  نکنید، بلکه آن را) در حال پیاده یا سواره انجام دهید. امّا هنگامی که امنیّت خود را باز یافتید (نماز را به صورت معمولی و به تمام و کمال به جای آورید و) برابر آن  چیزهائی که نمی‌دانستید و خدا به شما آموخت، خدای را یاد کنید (و به عبادت و نیایش بپردازید). (۲۳۹)

 

 

 

2 - بیماری که توانایی ایستادن ندارد ،  در صورتی که توانایی نشستن دارد ،  نشسته نماز بخواند و اگر نه بر پهلو خوابیده نماز بخواند . به دلیل اینکه پیامبر (ص)

می   فرماید  :  عمران ابن حصین روایت می‌کند که: بیماری بواسیر داشتم. از رسول خدا در مورد کیفیت نمازم پرسیدم. فرمود: «صَلِّ قَائِمًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ ( بخاری احمد و ابوداوود ) «ایستاده نماز بگزار، اگر نتوانستی، نشسته، باز اگر نتوانستی بر روی پهلو»

3 -  براي شخصي که نشسته نماز مىخواند جايز نيست که چيزي بر روي زمين بگذارد و بر آن سجده کند, بلکه اشارة سجده‌اش را پايين‌تر از اشارة رکوعش قرار دهد چنانچه ذکر شد. و اين هنگامي است که نتواند مستقيماً پيشاني خود را بر زمين بگذارد     

                                                                                             

 

 

 

دسته بندي: احکام و فقه ,

وضوی صحیح به روش پیامبر (ص)

طريقه وضو پيامبر صلى الله عليه و سلم را حضرت عثمان رضي الله عنه اين چنين توصيف ميکند:

از حمران مولاي عثمان روايت است که عثمان بن عفان براي وضو گرفتن، آب درخواست کرد و وضو گرفت. ابتدا دستهايش را سه بار شست، سپس مضمضه کرد بعد از آن آب را در بيني‌اش کرد، آنگاه صورتش را سه بار شست بعد از آن دست راست را با آرنجش سه بار شست، سپس دست چپ را، مانند دست راستش شست، به دنبال ان سرش را مسح کرد و بعداً پاي راستش را با قوزکش سه بار شست و پاي چپش را هم مانند پاي راستش شست. سپس گفت پيامبر خدا صلى الله عليه و سلم را ديدم که به اين روش وضو گرفت و فرمود : (من توضأ نحو وضوئي هذا ثم قام فرکع رکعتين لايحدث فيهما نفسه غفرله ما تقدم من ذنبه) «هرکس اين چنين وضو بگيرد و با حضور قلب دو رکعت نماز بخواند گناهان (صغيره) گذشته او بخشيده مي‌شود».ابن شهاب مي‌گويد : علماي ما مي‌گفتند اين وضو کاملترين وضو براي نماز است.  (صحیح بخاری ح 155 )( صحیح مسلم  ح 331 )


اينبود طريقه وضو در سنت پيامبر صلى الله عليه و سلم بطور خلاصه، اما در قرآن نيز اركان وضو ذكر شده اند ولى شرح آن در سنت پيامبر صلى الله عليه و سلم ميباشد همانطور كه بالا ذكر شد.

خداوند در قرآن ميفرمايد:

يا أيها الذين آمنوا إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا وجوهكم وأيديكم إلى المرافق وامسحوا برؤوسكم وأرجلكم إلى الكعبين (المائدة: 6)

يعنى: "اى مؤمنان، هنگامى كه براى نماز بپا خواستيد، صورتها و دستهاى خود را همراه با آرنجها بشوئيد، و سرهاى خود را مسح كنيد، و پاهاى خود را همراه با قوزکهاى آنها بشوئيد.

پس در اينجا به شستن صورت، شستن دو دست تا آرنج، مسح سر و شستن پاها اشاره شده است.                                                                                                                                                                                                                                                  16 / 3 / 91  ساعت  24 : 14

دسته بندي: احکام و فقه ,

به سوی قبله نماز خواندن

 

 

اي مسلمان! هر گاه براي نماز برخاستي, در هر جا که هستي, در نمازهاي فرض و سنت بسوي کعبه روي آور, و رو کردن بسوي قبله رکني از ارکان نماز است که بدون بجاي آوردن اين رکن نماز درست نخواهد بود.

هر گاه رسول الله (ص) قصد گزاردن نماز واجب یا نافله ( مستحب ) را داشت رو به قبله می ایستاد و به شخصی که نمازش را درست نمی گذارد امر کرد که «إذَا قُمْت إلَى الصَّلَاةِ فَأَسْبِغْ الْوُضُوءَ، ثُمَّ اسْتَقْبِلْ الْقِبْلَةَ، فَكَبِّرْ» ( صحیح بخاری ح 5782 )( صحیح مسلم ح 602 )

هر گاه خواستی به نماز برخیزی وضو را کامل بگیر سپس رو به قبله بایست و تکبیر بگو .

1 -  در ميدان جنگ و ترس, رو به قبله نمودن ساقط مىگردد و جایز است که پشت به قبله نماز بخوانی .

2 -  هچنين (رو کردن به قبله) از کسي که توانايي آنرا نداشته باشد مثل: بيمار، و کسي که سوار بر کشتي, ماشين و يا هواپيما است و بيم آن مىرود که وقت نمازش فوت گردد, ساقط مىشود.

3 -  کسي که سوار يا مسافر در ماشين بود و نماز نفل يا وتر مىخواند رو به قبله ايستادن از وي ساقط مىگردد. ولي هنگام تکبير اول رو به قبله نمايد مستحب است, سپس به هر سمتي که مسيرش هست, برود بلا مانع است.

4 -  هر کسي که کعبه (بيت الله) را مىبيند بر وي واجب است که بسوي آن رخ نمايد و اما اگر کعبه را نمىبيند رو کردن به جهت آن کافي است.

 

در حالت کلی و عمومی به غیر از استثنائات بالا واجب است رو به قبله نماز خواند و یا اگر دقیقا نتوانست قبله را پیدا کند طبق گفته رسول الله (ص) بین شرق و غرب نماز بخواند «مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ قِبْلَةٌ» «ما بین مشرق و مغرب قبله است». (سنن ترمذی ح 314 ) ( مستدرک صحیحین حاکم  ح 741 )

 

16 / 3 /91     ساعت :     13:26

 

دسته بندي: احکام و فقه ,

3 نکته مهم قبل از شروع به نماز

 

قبل از اینکه شروع به نماز بکنیم دانستن این نکات ضروری و لازم است :


1 - رکن : چیزی است که عدم وجود آن باعث بطلان نماز یا هر چیز دیگر می شود . مانند سجده در نماز که رکن است وانجام ندادن آن باعث باطل شدن نماز می شود .


2 - واجب : امر به واجب بودن در قرآن و سنت ثابت شده است انجام دهنده واجب ثواب و پاداش می برد و کسی که آن را انجام نمی دهد سزاوار عذاب خواهد بود مگر اینکه عذز داشته باشد.


3 - مستحب : کارهایی هستند که پیامبر دائم بر انجام دادن آنها  مواظبت داشته و به آنها عمل بوده است اما بر واجب بودن آنها دستوری نداده است انجام دهنده آن پاداش و ثواب می برد و کسی که آن را انجام ندهد دچار عذاب و سرزنش نمی شود .

دسته بندي: احکام و فقه ,

مطالب تصادفي

مطالب پربازديد